Akü Bakımı ve Kontrolü: Akünüzle Dost Olmanın Yolları

 



Arabaların can damarı olan akü, genelde pek önemsenmez ama sizi yarı yolda bırakmasın istiyorsanız düzenli bakım şart. Peki, akü bakımı nasıl yapılır? Asit ve saf su oranı nasıl kontrol edilir? İşte adım adım anlatıyoruz.


1. Akü Bakımı Neden Önemli?


Akünüz, aracınızı çalıştırmanın yanı sıra farlar, radyo ve hatta telefonunuzu şarj etmek gibi birçok işe yarar. Ancak ihmal edildiğinde performans düşer ve beklenmedik bir anda sizi zor durumda bırakabilir. Bakımın en önemli noktası, akü içindeki sıvı seviyesini kontrol etmek ve gerekirse tamamlamaktır.


2. Aküde Asit ve Saf Su Oranı Nedir?


Akünün içinde elektrolit dediğimiz bir karışım vardır. Bu karışım, saf su (%65) ve sülfürik asitten (%35) oluşur. Bu oranlar doğru olmadığında akünün şarj tutma kapasitesi düşer ve ömrü kısalır.

Saf su: Aküdeki sıvının buharlaşan kısmıdır ve düzenli olarak kontrol edilmesi gerekir.

Asit: Akünün elektrik üretmesini sağlayan aktif maddedir. Asidin oranını değiştirmek doğru bir yöntem değildir; genelde saf su eklenir.


3. Akü Sıvısı Seviyesi Nasıl Kontrol Edilir?

1. Güvenliği Sağlayın: İşe başlamadan önce lastik eldiven ve gözlük takmayı ihmal etmeyin. Asit sıçraması cilde zarar verebilir.

2. Aküyü Kontrol Edin: Aküdeki sıvı seviyesini görmek için kapaklarını açın (bazı akülerde bu mümkün değildir; bu durumda profesyonel yardım alın).

3. Minimum ve Maksimum Seviyeler: Akünün yan yüzeyinde genelde sıvı seviyesi için minimum ve maksimum çizgiler bulunur. Sıvı seviyesi minimumun altındaysa saf su eklemek gerekir.




4. Saf Su Ekleme İşlemi

1. Doğru Su Kullanımı: Aküye musluk suyu asla koymayın! Sadece (saf) su kullanın, çünkü musluk suyu kireç ve mineraller içerir, bu da akünüze zarar verebilir.

2. Dikkatli Doldurun: Saf suyu ekleyerek sıvı seviyesini maksimum çizgisine kadar getirin, fazlasını koymayın.


5. Akü Ölçümü Nasıl Yapılır?


Akü sıvı seviyesi tamam; peki, akünün genel durumu nasıl kontrol edilir? Bunun için iki temel yöntem var bunları sizin için detaylıca araştırdım;


a) Voltmetre ile Ölçüm

Aracınızı çalıştırmadan önce akü terminallerine voltmetre bağlayarak ölçüm yapabilirsiniz.

Değerler:

12.6-12.8 Volt → Akü tam şarjlı.

12.4 Volt → Akü %75 şarjlı.

12.0 Volt veya altı → Şarj düşük, hemen müdahale gerekebilir.


b) Hidrometre ile Elektrolit Yoğunluğu Ölçümü

Bu cihaz, sıvı içindeki yoğunluğu ölçer. Asit oranını öğrenmek için kullanılır.

Değerler:

1.265-1.299 → Akü tam şarjlı.

1.200-1.225 → Akü şarj edilmeli.

1.100 ve altı → Akü zayıf, değişim zamanı gelmiş olabilir.


6. Nelere Dikkat Etmeli?

Akü bağlantı uçlarının temiz ve sıkı olmasına dikkat edin. Aşırı oksitlenme varsa temizleyin.

Aracınızı uzun süre kullanmayacaksanız akünüzün kutup başlarını sökün.

Özellikle kış aylarında aküye daha fazla özen göstermelisiniz. Soğuk havalar akülerin en büyük düşmanıdır!


7. Akü Sağlığını Korumak İçin İpuçları

Aracınızı düzenli çalıştırın, uzun süre bekletmeyin.

Akü üzerinde toz ve kir birikmesini engelleyin. Bu, akü kutuplarının kısa devre yapmasını önler.

Akü şarj dinamosunun düzgün çalışıp çalışmadığını kontrol ettirin.


Sonuç Olarak:

Akü bakımını düzenli yapmak, hem sizi yolda kalmaktan kurtarır hem de akünüzün ömrünü uzatır. Yukarıdaki adımları takip ederek aracınızın kalbini koruyabilirsiniz. Unutmayın, küçük bir ihmal büyük masraflara yol açabilir!

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Hayatın Küçük Mutlulukları: Fark Etmeden Geçip Gittiğimiz Anlar

Sıkılmadan öğrenmenin yolları

Zaman Yönetimi: Neden Artık Zaman Yetmiyor ve Ne Yapabiliriz?